Sprzęgło

Poziom trudności - średni

Demontaż
Sprzęgło mieści się w prawej części silnika DR. Aby się do niego dobrać należy zdjąć linkę sprzęgła przy dĽwigience w pokrywie silnika oraz, w zależności od tego czy jest to wersja z kopniakiem czy z rozrusznikiem również, te elementy.

Przed przystąpieniem do pracy należy spuścić olej z silnika.
Zdjęcie pokrywy nie powinno przysporzyć problemów. W przypadku kickstartera należy zwrócić uwagę na simmering uszelniający, który przy zdejmowaniu może się uszkodzić. Wszelkie uszkodzenia będą powodowały wyciek oleju dlatego czasem lepiej jest go wymienić (simmering oryginalny - wymiary: 20x27x8 - wysokość 8 może się nieco różnić).

Nastepnym krokiem jest zdjęcie sprężyn. ¦ruby mocujące należy odkręcać równomiernie. Pod sprężynami znajduje się nakrętka mocująca zabezpieczona zagiętą podkładką. Po odgięciu zabezpieczenia i odkręceniu można wyjąć kosz sprzęgłowy.

Budowa sprzęgła
Zamieszczony poniżej rysunek zastępuje wszelkie opisy. Jak widać sa dwa rodzaje "kółek" w sprzęgle: tarcze (metalowe, z ang. "driven plate" oznaczone 9) oraz przekładki sprzęgłowe (z ang. "drive plate" oznaczone 8 i 10). Jest ich jak widać po kilka ułożone naprzemiennie. Oprócz tego spójrz przy wyjmowaniu na położenie 7 i 6, ale o tym póĽniej.

Rys 1.
Rys. 1

Przegląd
Tarcze i przekładki z okładziną należy wyjąć z kosza i uzbroić sie w suwmiarkę i szczelinomierz. Trzeba pamietać ze jedna przekładka jest grubsza (Rys 1. jako 8) i posiada większą średnice wewnętrzną niż pozostałe (oznaczone na Rys 1. jako 10).

Oto czynności jakie należy wykonać podczas inspekcji sprzęgła:

Rys 2.
Rys. 2

Grubość okładziny nowej to 2.72-2.88mm (cieńsze) i 3.45-3.55mm (grubsza). Dopuszczalne zużycie to grubość 2.42mm (cieńsze) i 3.15mm (grubsza)

Rys 3.
Rys. 3

Szerokość zęba nowej tarczy to 15.8-16.0mm. Dopuszczalna szerokość 15mm

Rys 4.
Rys. 4

Szczelina 0.1mm

Rys 5.
Rys. 5

Długość sprężyny nieściśniętej to 34.0mm (limit serwisowy)

Tarcze nie mogą być spalone, powyginane, powybrzuszane itp itd. Najlepiej takie elementy wymienić na nowe. Jeśli przekładki "nie są jeszcze złe" i ktoś czuje, że bedzie ok, to może pokusić się o wyrównanie powierzchni przekładek papierem ściernym na równej powierzchni (szkło) biorąc pod uwage podane wyżej wymiary serwisowe. Ale co nowe to nowe :) Należy oczywiście również sprawdzić stan reszty elementów sprzęgła i silnika przy okazji.

Zużyte tarcze należy wymienić jak również uszczelki oraz inne elementy, które tego wymagaja.

Montaż

Montaż wykonujemy oczywiście w porządku odwrotnym niż demontaż. Wszystkie elementy powinny być oczyszczone z piasku i innych "ciał obcych", które mogły się przylepić. Tarcze jak widać na Rys 1. są poprzekładane przekładkami, a pomiędzy "koszem" (nr 12) jest jeszcze jedna tarcza dociskająca (nr 11). Rysunek mówi wszystko.
Po ułożeniu tarcz należy zwrócic uwage na sposób założenia podkładek 6 i 7. 7'ka idzie pierwsza wklęśnięciem w strone tarcz, a na nią płaska 6'ka (patrz Rys 1. - przekrój). Teraz pozostaje wsunąć element 5. Tulejkę dystansową (Rys 1. nr 13 - Spacer) przed włożeniem należy posmarować z obu stron olejem silnikowym.
Kolejnym krokiem jest umiejscowienie sprzęgła na wałku i przykręcenie go (siła: 40-60Nm lub 4-6kg*m). Pod nakretkę należy włożyć podkładkę, którą potem zaginamy aby zabezpieczyć przed odkręceniem się śruby.
Nie można przesadzić z dokręcaniem tej śruby ponieważ może sie zdażyć (gdy podkladki i kosz sa nieco wyrobione), że po zbyt mocnym jej przykręceniu sprzęgło nie będzie rozłączać. Nie można tez przykręcić jej za słabo. Najlepiej trzymać się zalecanego momentu 4-6kg*m. Można to łatwo sprawdzić czy nie jest za mocno: po dokręceniu śruby, a przed założeniem spreżyn, popchnac motocykl na biegu - kolo nie powinno byc zablokowane, motocykl daje sie przepchnac z niewielkim oporem, a sprzęgło ma chodzić gładko.

Rys. 6 Podczas przykręcania centralnej śruby, trudność może sprawić przytrzymanie sprzęgła tak, aby sie nie obracało. Można wykonać coś takiego z kawałka grubej rury (3 cale) z 4 nacięciami naprzeciw siebie. W takiej rurze wiercimy jeszcze dziure na pręt trzymający i gotowe (rys 6).

Sprężyny, które idą następne powinny być ściśnięte. ¦ruby na sprężynach przykręca się równomiernie z siłą ok 11-13Nm (1.1-1.3kgm). Oznacza to, że po wyczuciu pierwszego większego oporu, można się zatrzymać.

Przed założeniem dekla silnika należy oczyścić dokładnie miejsca przylegania z silnikiem oraz założyc nową uszczelkę. Przy przykręcaniu trzeba uważać, aby nie zerwać gwintów (to tylko aluminium!) - siła ok 10-11Nm (1kgm)
Teraz pozostało jedynie zamocować linkę tak aby nie było luzu na dzwigience, ale również by sprzęgło nie było wciśnięte.

Jeżeli sprzęgło działa nie tak jak powinno tzn trudno wrzucić luz, sprzęgło łapie za póĽno, albo przy zapiętym 1. biegu i wciśniętym sprzęgle motocykl ciągnie należy regulować to na lince.

Regulacja: gdy ciężko wyrzucić na luz lub sprzęgło łapie za wcześnie - linka jest za luĽna, gdy sprzeglo łapie tuż przy samym końcu - linka jest za mocno napięta.


Ciekawostka

Powyższy artykuł opisuje sprzęgło i jego elementy w stanie oryginalnym - bez modyfikacji. Oto co proponuje na naszym forum Seba:

[Elementy] nr 6 i 7 to stalowe pierścienie które mieszczą się wewnątrz tarczy ciernej specjalnej oznaczonej jako 8. Tarcza ta różni się od pozostałych tarcz ciernych grubością (jest grubsza o około 0,65 mm) i średnicą wewnętrzną, która jest odpowiednia do pomieszczenia wspomnianych pierścieni 6,7.
Oto co wysmażyli nam inżynierowie Suzuki: zadaniem tychże pierścieni jest wyłączyć z obiegu tarczę cierną 8 kiedy ta jest cieńsza niż 3,15 mm. Efektem tego pomysłu odczuwanym przez użytkownika jest ślizganie sprzęgła pojawiające się ni z tąd ni z owąd pewnego dnia.... a to jak wiadomo powoduje pewne wydatki. W zasadzie nie można niczego zarzucić inżynierom (dbają o stan tarcz i okresowe wpływy ze sprzedaży części) i wszystko ok w nowym motocyklu. Ale po przebiegu kilkudzieścięciu tyś km element oznaczony jako 5 współpracujący z tarczą 8 ulega pewnemu zużyciu przez co cały zmyślny system wali się w gruzy. Powoduje to przedwczesne ślizganie sprzęgła i konieczność wymiany.

Można to prosto obejść - należy usunąć te pierścienie - nie pełnią one żadnej innej funkcji od opisanej. Można też zastosować zamiast tej tarczy specjalnej zwykłą niższą, wtedy podkładamy podkładki pod sprężyny o grubości 0,65 mm (albo nawet nieco grubsze sprzęgło będzie trwalsze).

Cytat użytkownika Seba z Forum DR niniejszej strony (patrz: wątek »)