Wymiana uszczelniaczy przedniego zawieszenia

Poziom trudności - łatwy
Na dole strony zamieszczam rysunek przedniego zawieszenia z ponumerowanymi elementami. W tekscie odwołuje sie do niego.

Podczas jazdy po wertepach (naszych drogach i w terenie) przychodzi czas na wymiane sfatygowanych uszczelniaczy (simmeringów) w przednim zawieszeniu. Zużycie objawia się tym, że po prostu zaczyna puszczć olej w lagach i zalewa wszystko dookola. Najczęściej wymiany wymaga simmering uszczelniajacy [6]. Należy jednak sprawdzić również simmeringi zgrubne [7] chroniące przed kurzem i piaskiem.

Co potrzeba:
Oprócz uszczelniaczy polecam nabyć olej do teleskopów - wg serwisówki 10W, ale mozna kombinować z innymi (polecam twardy).

Do jednej lagi trzeba bedzie wlac nastepujace ilosci oleju:
- w DR650(R, RS, RSE) 566 ml
- w DR750 do 89r. 466 ml
- w DR800 '90r. 466 ml
- w DR800 od '91r. 663ml.

Będziesz również potrzebował specjalnego klucza do rozkręcenia teleskopów. Jeśli go nie masz wybierz się do najbliższego warsztatu motocyklowego ze zdemontowanymi lagami lub wulkanizatora, który dysponuje kluczem pneumatycznym - i jeśli będą ludĽmi to odkręca ci to za friko. Będziesz mógł również dorobić taki klucz samemu. Schemat klucza wraz z opisem zamieszczam na dole strony na Rys 2.

Zabieramy sie do roboty
Zdejmij owiewki boczne, poluzuj śruby przedniego koła, zdejmij szczęki hamulcowe (bez demontażu przewodów), a następnie postaw motocykl na jakims stołku pod osłonę silnika. Zdejmij koło, odkręć teleskopy i wyjmuj je z półek.

Wylej stary olej (jak będziesz wykręcał górne korki [20], uważaj na sprężynę i tulejki, które potrafią wystrzelić). Powyjmuj z środka wszystkie tulejki, podkładki i sprężyny (UWAGA! Pamiętaj ich kolejność, aby móc wszystko potem wszystko dobrze poskładać). Nadszedł czas na oddzielenie od siebie rury nośnej [15] i goleni [2]. W tym posłuży "specjalny klucz", który wykonasz/kupisz/pożyczysz.

Element [12] który łączy obie części jest wewnątrz rury nośnej na samym dnie. Specjalny klucz wsuń do środka przytrzymujac [12], natomiast drugim kluczem ampulowym na dole goleni odkręć śrubę [10].
Po rozkręceniu obu części zdejmij zapinke [8], która zabezpiecza uszczelniacze, a nastepnie zdecydowanym ruchem kilkakrotnie wyszarpnij obie części.

Załóż nowe uszczelniacze [6]. Uszczelniacze zgrubne [7] pewnie zostana te same. Postaraj się pracowac w czystości aby nie pobrudzic elementów piaskiem. Wyczyść również wcześniej wyjęte elementy.

Montaż
Pozostaje teraz poskladac wszystko tak jak było. Jakby co poniżej przedstawiam wysunek techniczny lagi, który pomoże w razie gdy coś się pomieszalo. Do wciśniecia uszczelniaczy na swoje miejsce moze posłużyć np platikowa rurka o odpowiedniej długości i średnicy oraz młotek. Działaj ostrożnie aby nie uszkodzić elementów. Skręć mocno (specjalny klucz znowu się kłania) rurę nośną i goleń, a nastepnie powkładaj pozostałe części (sprężyny, tulejki i podkładki). Wlej odpowiednia ilość oleju do teleskopów (566 cm3 do każdego). Zamontuj teleskop w półkach itd itd.

Poniżej zamieszczam rysunek budowy omawianej części:

Rys. 1
Rys. 1

Schemat klucza do rozkręcania lag

Rys 2.
Rys. 2

Klucz taki można wykonać samemu pod warunkiem posiadania spawarki, nakrętki lub śruby 27mm (lub 30mm w przypadku DRBIG od rocznika '91 - a bardziej szzcegolowo w egzemplarzach gdzie lagi maja 43mm srednicy) oraz grubego preta. Nakretkę (ew. cała śrubę) należy zespawać z prętem o długości ok 70-80 cm jak pokazano na Rys 2. a następnie dospawać poprzeczkę. Nakretka powinna być w dobrym stanie (ostre krawędzie).

Uwaga: Wspomniana nakretka 27 (lub 30) moze byc inna w modelach DR800 BIG oznaczonych jako 'S'. Te modele produkowane w latach 94-96 mogly wymagac klucza 27 a nie 30.